Social Media is veel meer dan…

Social Media is veel meer dan…

Wekelijks kom ik langs veel bedrijven om ze te helpen met marketingvraagstukken. Social Media is hier in toenemende mate een onderdeel van (gelukkig wel!). Ik stel dan ook de vraag: En hoe gaat met het jullie Social Media? De reactie is dan meestal: “Ja, goed. Wij hebben weer een aantal berichten gepost en een like erbij!”

Bijna altijd betekent dat er niet een échte gedachte achter de huidige Social Media activiteiten zit. Ooit is er iemand binnen of gerelateerd aan het bedrijf gestart met Social Media. Uit ervaring vaak doet een van deze drie type de Social Media: De vrouw van … (werkt vaak part time), de marketing medewerker doet het (of niet…) want hij/zij wordt afgerekend op andere KPI’s en de stagiair denkt dat hij/zij het weet ‘want ik heb ook een Facebook, Twitter of ander account….’. Het posten (of niet posten…) van een aantal berichten en vervolgens weer bezig zijn met de waan de dag ligt op de loer.

Bezig zijn met Social Media of echt bewust op basis van een strategie en slimme tactieken bezig zijn is een wereld van verschil. Dus de architectuur, de strategie, de waaromvraag. Daar waar de basis voor succes ligt, daar missen veel bedrijven de boot. Stel jezelf eens een aantal vragen:

Welke Social Media kanalen gaan wij gebruiken? Waarom? En met welke content? En wie creëert de content? Hoe vergroten wij ons bereik? Hoe komt de content bij hen terecht? Hoe maken wij het bereik meetbaar? En last but not least: wie gaat dat allemaal uitvoeren…? Want Social Media is veel meer dan tweeten, volgen en liken. Dus bezint eer gij begint!

Mis de boot niet en check hier eens of je écht goed bezig bent en krijg ook nog gratis advies: analysesocialmedia.nl